poradnik młodego przedsiębiorcy

1.2 Rejestracja przedsiębiorcy w Urzędzie Gminy/Miasta

Osoba fizyczna zamierzająca założyć własną działalność gospodarczą zobowiązana jest do wypełnienia jednego wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, którą prowadzi Minister Gospodarki i złożenia go we właściwym dla swojego zamieszkania Urzędzie Gminy/ Miasta – lub prostszą drogą – wniosek możesz wypełnić online poprzez elektroniczny formularz CEIDG.

Zgodnie a nowymi przepisami wniosek powinien zawierać:

Oznaczenie przedsiębiorcy (jego imię i nazwisko przedsiębiorcy lub inne określenie nazwy firmy np. Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Complex, Paweł Nowak)
Numer ewidencyjny PESEL oraz NIP przedsiębiorcy (o ile takowe posiada);
Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego;
Określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);
Wybór formy opodatkowania działalności;
Wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (co do zasady dzień złożenia wniosku lub późniejszy);
Numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej przedsiębiorcy (o ile takowe posiada).
Opłata za dokonanie wpisu do ewidencji została całkowicie zniesiona (wpis jest bezpłatny).

W przeciwieństwie do starych przepisów wniosek CEIDG jest jednocześnie wnioskiem o:

przyznanie numeru REGON,
rejestrację, nadanie NIP-u i wybór formy opodatkowania w Urzędzie Skarbowym,
zgłoszenie płatnika składek do ZUS lub oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia w KRUS.
Dzięki temu założenie firmy wymaga mniejszej liczby formalności i zajmuje mniej czasu. Poprzednio, każdą ze spraw należało załatwić oddzielnie w odpowiednim dla niej urzędzie.


Instrukcja wypełnienia wniosku
Wniosek można złożyć osobiście, pisemnie – listem poleconym z potwierdzonym przez notariusza podpisem, lub drogą elektroniczną – w tym przypadku obowiązkiem będzie posiadania podpisu elektronicznego, a w przypadku jego braku udanie się do Urzędu Gminy i osobiste podpisanie wniosku.

Po otrzymaniu wniosku organ Gminy zobowiązany jest do dokonania natychmiastowego wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej. Od dnia złożenia wniosku przedsiębiorca może rozpocząć prowadzenia własnej firmy, wszystkie dane w systemie pojawiają się automatycznie.

Uwaga: Osoby chcące  zarejestrować spółkę cywilną, mimo złożenia ww. wniosku w urzędzie gminy, muszą dodatkowo złożyć NIP-2 oraz NIP-D, jeśli są płatnikami podatku VAT.


1 komentarz:

  1. Bardzo cenny wpis. Pieczątki firmowe często zamawiam przez internet na stempler , aktualnie jest promocja więc warto z niej skorzystać http://www.stampler.pl/promocje.

    OdpowiedzUsuń

Firma na start